Ulvilassa rakennetaan suunnittelemaamme Haistilan alikulkusiltaa, joka mahdollistaa yhteensä kahdeksan tasoristeyksen poistamisen. Lisäksi rakennetaan korvaavia tieyhteyksiä.
Kokemäenjokilaakson alueelle sijoittuvan hankkeen pohjaolosuhteiden sekä maisema- ja ympäristöarvojen huomiointi muodostui tärkeäksi näkökulmaksi suunnittelussa. Ulvilan alue on muinaista merenpohjaa, joten pohjamaa on savea. Alueella on havaittu myös useita vieraslajeja.
“Ympäristönäkökulmiin sekä pohjaolosuhteisiin liittyvät kysymykset ratkaistiin asiantuntevan ja monialaisen yhteistyön voimin. Vieraslajien torjunnassa kehitimme innovaatioratkaisun kuljetusmatkojen vähentämiseksi”, kertoo projektipäällikkö Teemu Tuhkanen Finnmap Infrasta.
Haistilan alikulkusilta
✔️ Uusi alikulkusilta rakennetaan Tampere–Pori-radalle Haistilan kohdalle ja 8 tasoristeystä poistetaan
✔️ Haastavat pohjaolosuhteet, alueella maisema- ja kulttuuriympäristön arvoja
✔️ Uusi silta rakennetaan rautatien vieressä ja siirretään paikalleen liikennekatkon aikana.
✔️ Rakentaminen käynnistyi huhtikuussa 2025. Arvioitu valmistuminen on elokuussa 2026, jolloin alikulkusilta ja uudet tieyhteydet ovat liikenteen käytössä.
Tasoristeykset
✔️Tasoristeykset ovat merkittävä turvallisuusriski niin tiellä liikkujille kuin junaliikenteellekin.
✔️Valtion rataverkolla on nykyään alle 2 400 tasoristeystä. Vuosituhannen vaihteessa niitä oli yli 4 000.
✔️ Vuonna 2018 alkanut tasoristeysohjelma on merkittävässä roolissa tasoristeysturvallisuuden parantumisessa.
✔️ Vuonna 2024 tasoristeysonnettomuuksia tapahtui vähemmän kuin koskaan aiemmin (10 kpl).
Lähde: vayla.fi
Kuvat: Ramboll CM
