Länsimetro on Helsingin metrojärjestelmän laajennus länteen Espooseen. Länsimetro rakennettiin kahdessa vaiheessa: esimmäisenä Ruoholahti-Matinkylä-osuus ja toisessa vaiheessa Matinkylä-Kivenlahti-osuus.
Ruoholahti-Matinkylä
Hankkeen ensimmäinen vaihe Ruoholahti-Matinkylä sisälsi kaksi rinnakkaista 13,9 kilometrin tunnelia ja kahdeksan asemaa. Vuonna 2017 käyttöön otetun ensimmäisen vaiheen Ruoholahti–Matinkylä-osuuden kalliorakenteen pääsuunnittelusta (PS-KAT) vastasi Rockplan (nyk. osa Finnmap Infraa). Ruoholahti–Keilaniemi-osuuden kalliorakennesuunnittelusta vastasi konsulttiyhteenliittymä FKW, jonka muodostavat Finnmap Infra, Kalliosuunnittelu Oy Rockplan Ltd ja WSP Finland Oy.
Länsimetron ensimmäinen vaihe lukuina:
– kaksi rinnakkaista 13,9 kilometrin tunnelia
– 8 asemaa
– 15 pystykuilua ja 10 ajotunnelia
– 1 kääntöraide ja 7 puolenvaihtopaikkaa
– 34 vaihdetta ja 7 raideristeystä
– 31,9 km raidetta, 63,8 km kiskoa ja 52 300 pölkkyä
– n. 3 miljoonaa kuutiota kalliolouhetta
Matinkylä-Kivenlahti
Länsimetron toinen vaihe Matinkylästä Kivenlahteen on seitsemän kilometriä pitkä ratalinja, jonka varrella on viisi uutta metroasemaa. Espoossa sijaitseva ratalinja kulkee koko matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa. Sammalvuoressa sijaitsee maanalainen metrovarikko.
Olimme mukana hankkeessa osana Sigma-konsulttikonsortiota, johon kuuluivat Kalliosuunnittelu Oy Rockplan, Saanio & Riekkola, Sipti Consulting ja WSP. Sigma vastasi ratatunnelien, kuilujen sekä Finnoon, Kaitaan ja Soukan asemien rakennesuunnittelusta. Sigman vastuulle kuului myös ratatunnelien, Espoonlahden ja Kivenlahden asemien sekä Sammalvuoren metrovarikon kallio- ja geosuunnittelu.
Ajotunneleiden rakennussuunnittelun osalta teimme Soukan, Finnoon ja Sammalvuoren työmaateiden ja työmaa-alueiden suunnittelua sekä työnaikaisten liikenteenohjausten suunnitelmat. Lisäksi vastasimme Sigman Länsimetro-projektien kustannus- ja projektiseurannasta sekä seurantajärjestelmän ylläpidosta.
Länsimetron toinen vaihe lukuina:
- kaksi rinnakkaita 7 kilometrin tunnelia
- 5 asemaa
- ratalinjalla 7 teknistä kuilua ja 32 yhdystunnelia
- 5 puolenvaihtopaikkaa ja metrovarikko Sammalvuoressa
Ratalinjan ja asemien rakentaminen päättyi keväällä 2022 ja osuuden liikennöinti alkoi syksyllä 2022.
Kuva: Länsimetron kuvapankki, Kusti Manninen/Tunne Productions Oy