Länsimetron toinen vaihe Matinkylästä Kivenlahteen on seitsemän kilometriä pitkä ratalinja, jonka varrella on viisi uutta metroasemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Espoossa sijaitseva ratalinja kulkee koko matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa. Sammalvuoressa sijaitsee maanalainen metrovarikko.
Olimme mukana hankkeessa osana Sigma-konsulttikonsortiota, johon kuuluivat Kalliosuunnittelu Oy Rockplan, Saanio & Riekkola, Sipti Consulting ja WSP. Sigma vastasi ratatunnelien, kuilujen sekä Finnoon, Kaitaan ja Soukan asemien rakennesuunnittelusta. Sigman vastuulle kuului myös ratatunnelien, Espoonlahden ja Kivenlahden asemien sekä Sammalvuoren metrovarikon kallio- ja geosuunnittelu.
Ajotunneleiden rakennussuunnittelun osalta teimme Soukan, Finnoon ja Sammalvuoren työmaateiden ja työmaa-alueiden suunnittelua sekä työnaikaisten liikenteenohjausten suunnitelmat. Lisäksi vastasimme Sigman Länsimetro-projektien kustannus- ja projektiseurannasta sekä seurantajärjestelmän ylläpidosta.
Länsimetron toinen vaihe lukuina:
- kaksi rinnakkaita 7 kilometrin tunnelia
- 5 asemaa
- ratalinjalla 7 teknistä kuilua ja 32 yhdystunnelia
- 5 puolenvaihtopaikkaa ja metrovarikko Sammalvuoressa
Ratalinjan ja asemien rakentaminen päättyi keväällä 2022 ja osuuden liikennöinti alkaa 3.12.2022.
Kuva: Länsimetron kuvapankki, Kusti Manninen/Tunne Productions Oy