Referenssit

Länsimetro, Matinkylä–Kivenlahti

Länsimetron toinen vaihe Matinkylästä Kivenlahteen on seitsemän kilometriä pitkä ratalinja, jonka varrella on viisi uutta metroasemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Espoossa sijaitseva ratalinja kulkee koko matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa. Sammalvuoressa sijaitsee maanalainen metrovarikko.

Olimme mukana hankkeessa osana Sigma-konsulttikonsortiota, johon kuuluivat Kalliosuunnittelu Oy Rockplan, Saanio & Riekkola, Sipti Consulting ja WSP. Sigma vastasi ratatunnelien, kuilujen sekä Finnoon, Kaitaan ja Soukan asemien rakennesuunnittelusta. Sigman vastuulle kuului myös ratatunnelien, Espoonlahden ja Kivenlahden asemien sekä Sammalvuoren metrovarikon kallio- ja geosuunnittelu.

Ajotunneleiden rakennussuunnittelun osalta teimme Soukan, Finnoon ja Sammalvuoren työmaateiden ja työmaa-alueiden suunnittelua sekä työnaikaisten liikenteenohjausten suunnitelmat. Lisäksi vastasimme Sigman Länsimetro-projektien kustannus- ja projektiseurannasta sekä seurantajärjestelmän ylläpidosta.

Länsimetron toinen vaihe lukuina:

  • kaksi rinnakkaita 7 kilometrin tunnelia
  • 5 asemaa
  • ratalinjalla 7 teknistä kuilua ja 32 yhdystunnelia
  • 5 puolenvaihtopaikkaa ja metrovarikko Sammalvuoressa

Ratalinjan ja asemien rakentaminen päättyi keväällä 2022 ja osuuden liikennöinti alkaa 3.12.2022.

Kuva: Länsimetron kuvapankki, Kusti Manninen/Tunne Productions Oy