Yhteishenki yhä voimissaan

Pitkäaikainen työntekijämme Ari Vesola viettää viisikymppisiään. Mikä on saanut hänet viihtymään meillä 20 vuoden ajan?

– Hyvä ja kannustava ilmapiiri. Se on ollut Finnmap Infran vahvuus aina, Ari kertoo.

Arin mukaan alkuvuosien yhteishenki on säilynyt, vaikka moni asia on vuosien varrella mennyt eteenpäin.

– Työssä ei jää yksin – apua saa aina tarvittaessa ja työyhteisö on tiivis, vaikka kasvua onkin ollut paljon viime vuosina.

Vakituinen työsopimus houkutteli Tampereella syntyneen ja asuneen Arin Helsinkiin Finnmap Infraan syksyllä 2000. Muutto pääkaupunkiseudulle ei kuitenkaan millään lailla hirvittänyt, Tampereelle kun pääsee nopeasti vanhempia ja veljen perhettä tervehtimään.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ensimmäisinä vuosina Ari työskenteli Paavo Ollikaisen ohjauksessa. Vähitellen vastuu kasvoi pääsuunnittelijan ja projektipäällikön tehtäviin. Lukuisista vaativista projekteistaan Ari mainitsee Ylikylän puistokadun Laajasalossa, jossa suuret putket aiheuttivat omat haasteensa. Lisäksi vanhan soramontun paikalle kunnostettu Vetokannaksen uimaranta Länsi-Vantaalla on Arille läheinen hanke, sillä hän käy itsekin siellä uimassa.

Arin mukaan alan nopea kehittyminen tekee vesihuoltosuunnittelusta haastavaa ja mielenkiintoista. Uusia ohjelmistojakin on aika ajoin otettava haltuun.
– Ja kyllähän suunnittelu erityistä tarkkuutta vaatii, ettei tule törmäyksiä putkien kanssa.

Ari juhlii merkkipäiväänsä mökillä perheen kesken. Mökkeilyn lisäksi lempiharrastuksiin kuuluu valokuvaus. Kuvaamismatkoillaan Ari taltioi mm. historiallisia ja maantieteellisiä kohteita, kuten kirkkoja, majakoita, kunnantaloja ja kuntarajakylttejä.

Ari tunnetaan myös intohimoisena joukkoliikenneharrastajana. Kotimaan junamatkailun lisäksi hän on kerännyt raidekilometrejä esimerkiksi Keski-Euroopassa, Baltiassa ja Pohjoismaissa.

 

Vahvistuksia silta-, liikenne-, katu- ja vesihuoltosuunnitteluun

Meillä on aloittanut kolme kesätyöntekijää: Miro Seppälä siltasuunnittelussa Tampereella sekä Markus Rauhanen liikennesuunnittelussa ja Erik Jaatinen katu- ja vesihuoltosuunnittelussa Pasilassa. Mahtavaa saada heidät mukaan porukkaan!

Sekä Markus että Miro ovat juuri päättäneet kolmannen vuotensa opinnoissaan: Markus Aalto-yliopistossa pääaineenaan rakennettu ympäristö ja Miro rakennesuunnittelussa Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella.

Erik on meillä töissä kolmatta kesää ja hän on työskennellyt meillä myös osa-aikaisesti talvikaudella opintojensa ohella. Tällä hetkellä Erik opiskelee Aalto-yliopistossa vesitekniikan maisteriohjelmassa.

Valaistus viimeistelee tunnelmallisen taideteoksen

Lamminrahkan risteyssiltaa elävöittävä taideteos ”Kevät ja Syksy” on saanut teosta upeasti täydentävän valaistuksensa valtatiellä 12. Teoksen on suunnitellut ROP-taiteilijaryhmä, me vastasimme kohteen valaistussuunnittelusta.

Tampereen ja Kangasalan rajan tuntumaan rakentuva Lamminrahkan eritasoliittymä palvelee uusia Lamminrahkan ja Ojalan asuinalueita. Hanke valmistuu syksyllä 2020.

Lisätietoa Lamminrahkan eritasoliittymästä löydät hankkeen sivuilta.

Kuvat: ROP-taiteilijaryhmä

IMG_20200421_220058

Valimohiekka soveltuu käytettäväksi tierakenteessa

Geosuunnittelijamme Eero Juuti tutki diplomityössään jätteeksi luokiteltavan valimohiekan uusiokäyttöä tierakenteessa. Laboratoriotutkimusten perusteella valimohiekasta ja kalliomurskeesta saadaan tehtyä seos, joka soveltuu kerrosstabiloinnin runkoaineeksi. Myös betonimurskeen ja valimohiekan sekoitus vaikutti mahdolliselta vaihtoehdolta.

Eero selvitti myös valimohiekan tuotteistamista sekä valimohiekan käytön vaikutuksia päästöihin ja kustannuksiin. Valimohiekkaa käyttämällä voitaisiin pienentää suodatinkerroksen ja jakavan kerroksen rakentamisen päästöjä jopa 46 % ja kustannuksia 50 % perinteisiin luonnonmateriaaleihin nähden.

Suodatinkerroksessa käytettävän sitomattoman valimohiekan voisivat tuotteistaa valimot itse. Kantavaan kerrokseen käytettävän seoksen tuotteistamiseen tarvittaisiin urakoitsijan panostusta. Valimohiekkaa voisivat hyödyntää etenkin paikalliset pienet toimijat, esimerkiksi ne kunnat, joiden alueella sijaitsee valimo.

Valimohiekalle etsitään uusia käyttökohteita, sillä loppusijoittaminen kaatopaikoille on jäämässä historiaan tiukentuneen jätelainsäädännön myötä. Eeron diplomityö on osa valimohiekan uusiokäyttöä selvittävää Kiertovalu-tutkimushanketta.

Suunnittelemme Turun kehätien parantamisen 2. rakentamisvaiheen

Yhteistyömme Kreate Oy:n kanssa jatkuu suuressa STk-hankkeessa Turun seudulla. Kreate on valittu E18 Turun kehätien parantamisen 2. rakentamisvaiheen urakoitsijaksi. Me vastaamme hankkeen rakennussuunnitelmista. Tilaajana on Väylävirasto.

Rakentaminen keskittyy Kauselan ja Pukkilan väliselle osuudelle sekä valtatielle 10 kehätien ja Kaarinantien välille. Töihin sisältyy mm. Kausela-Pukkila-osuuden nelikaistaistaminen, Kauselan eritasoliittymän parantaminen sekä Aurajoen siltojen korjaus ja rakentaminen.

Hankkeen kehitysvaihe on käynnistynyt ja rakentaminen alkaa kesällä 2020. Hanke valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2023 aikana.

Turunkehätie2

Laadimme E18 Turun kehätien Kausela-Kirismäki-välin tiesuunnitelman vuonna 2018.

 

Viimeisimmät artikkelit